Alebo, prečo majú niektorí potrebu obhajovať rozhodnutia biznisu.
V poslednom komentári som sa trochu rozpísal o tom prečo si myslím, že Red Dead Redemption 2 nebude mať žiaden rozširujúci obsah pre jedného hráča, pretože ak niečo GTA Online naučilo Rockstar, tak je to fakt, že skutočné peniaze sú v online hraní. A ako to už býva, pointa ostala niekde nevystihnutá, pretože okamžite som bol kritizovaný kvôli tomu, že Shark Cards v GTA Online sú úplne dobrovoľné a ak chcete, môžete si to celé vygrindiť, pretože vás nikto nenúti si ich kúpiť. Čo je pravda. A aj keď predchádzajúci komentár nebol vôbec o tom, téma je to celkom dobrá.
Prečítajte si tiež
Neklamte sami seba. Mikrotransakcie majú vplyv, aj keď ich nekupujete
Hlavne pri vydaní Assassin’s Creed Odyssey. Totižto, medzi internetovou komunitou a redaktorom webu Kotaku Jasonom Schreierom sa na internet strhla hádka. Pretože herná komunita to vidí iba čierno-bielo. Buď sú miktrotransakcie dobré, lebo sú dobrovoľné, alebo sú zlé, pretože vydierajú hráča a niektorí jedinci tomuto volaniu ľahko podľahnú. V čom je teda problém? V tom, že Assassin’s Creed Odyssey predáva vo svojom mikrotransakčnom obchode (lebo samozrejme, že majú mikrotransakčný obchod, pretože 7 rôznych edícií im predsa zisk nevygeneruje) XP boosty, ktoré zvyšujú rýchlosť získavania XP bodov a tým pádom zrýchľujú levelovanie. Takže ide o boost, ktorý má reálny dopad na hrateľnosť.
Jason napísal, že mikrotransakcie treba rozdeľovať podľa toho, ako sú implementované, pretože tak ako ani svet nie je čierno-biely, tak ani mikrotransakcie nemusíme odsúdiť iba z princípu. Napísal, že nikdy v hre nepocítil nedostatok XP a nikdy nebol motivovaný ku kúpe XP boosterov. Na čo mu bolo oponované, že to bude asi tým, že hral aj vedľajšie misie, ktoré mu zabezpečili dostatok XP a že hráči, ktorí idú po hlavnom queste majú občas s nedostatkom XP problémy. A teraz si poďme rozobrať niektoré stupídne argumenty, ktoré boli vo výmene názorov použité.:
1. „Som zaneprázdnený človek, ktorý nemá veľa voľného času na grind, preto som rád, že mi Ubisoft dáva príležitosť preskočiť ho.:“ Asi najdementnejší zo všetkých. Pozrite, ja vám nikdy nebudem hovoriť, čo máte robiť so svojimi peniazmi, a ak si chcete kúpiť 20 booster packov, tak nech sa páči, ale aspoň sa netvárme, že Ubisoft vynašiel liek na rakovinu. Keď predsa nemám dostatok času na hranie, tak si vyberiem svoje hry tak, aby som ich stíhal prejsť. Aký má zmysel preskočiť prechádzanie hry? Kde je potom pointa samotného hrania?
Navyše. Dizajnéri Ubisoftu nadizajnovali získavanie XP bodov za jednotlivé aktivity. Preto mi to príde trápne obhajovať to týmto štýlom, pretože to vyzerá, ako keby Ubisoft predával riešenie problému, ktorý sám vytvoril. To je to isté ako by som argumentoval v prípade grindu v GTA Online. Skutočne si myslíte, že keby na predmety v hre neboli naviazané mikrotransakcie, tak by ich cena bola tak vysoká? Nie. Je vysoká preto, lebo hráči si postup hrou buď zaplatia, alebo jednoducho budú hrať hodiny na to, aby si kúpili jeden predmet. To je ako keby vás doktor nakazil nejakým vírusom a následne vám povedal, že má protilátku za 100€. Vymyslené riešenie a vymyslený problém.
2. „Mikrotransakcie treba súdiť podľa implementácie, nie ich všeobecne odsúdiť.:“ Súhlasím, ale len do určitej miery. Ja som bol tiež zástancom tejto teórie niekoľko rokov dozadu. Hlavne v čase, keď sa objavili v hrách ako Dead Space 3, alebo Mass Effect 3. Ono si to viete vždy obhájiť, stačí povedať, že vy ste nikdy necítili nutkanie kúpiť si niečo za reálne peniaze a že hra vám poskytla dostatok materiálov na craftenie a hru ste prešli bez problémov. Ale. Sami musíte vidieť, kam sme sa za posledné roky posunuli. Pred dekádou sme sa rozčuľovali nad jedným skinom pre koňa za menej ako 5€ a teraz nám nevadí, že nám autori hier predávajú lootboxy s mizerným obsahom za obrovské peniaze, alebo nám dávajú „možnosť“ zakúpiť si hernú menu za 100€.
Preto sa mi zdá, že ak veľkým vydavateľom pustíte čo i len krok, prejdú 100m. Pretože iné vysvetlenie na to, kam sme sa posunuli neexistuje. Mávnete rukou, poviete si, že vás to neovplyvňuje a následne zistíte, že väčšina AAA hier sa podobá na mobilné blbosti s nulovou hrateľnosťou, ktorých cieľom je vás psychologicky donútiť k tomu, aby ste si niečo kúpili za reálne peniaze.
3. „Nikto vás to nenúti kúpiť, všetko je kompletne dobrovoľné.:“ Toto sa do veľkej miery napája na prvý argument. Opäť…nemám právo nikomu povedať, že si nemá kupovať mikrotransakcie. Iba si myslím, že takýmto pasívnym prístupom sme sa presne dostali k hrám ako Shadow Of War, ktorá predávala Orkov v lootboxoch a k Star Wars: Battlefront II. Pretože jedna informácia je najdôležitejšia. NIKDY, opakujem NIKDY sa XP boostery, prémiové meny a rôzne ďalšie predmety na exploitovanie netrpezlivosti a návykovosti ľudí nie sú v hrách preto aby sa nepredávali. Či nebodaj si myslíte, že vývojári, ktorí dizajnujú ekonomiku hry na prítomnosť mikrotransakcií nemyslia? A že vlastne niekto ich implementáciu vyvíjal s tým, že aj tak si to nikdy nikto nekúpi? Vydavatelia vedia, že kráčajú k ziskom za minimum námahy a ich kvartálne výsledky to štvrťrok čo štvrťrok potvrdzujú.
Preto by som bol rád, keby sme sa aspoň vnútorne neklamali. Áno, robte si so svojimi peniazmi čo chcete, kupujte si XP booster packy, kupujte si aj skiny a lootboxy, ale buďme aspoň sami voči sebe úprimní. Mikrotransakcie tu sú na to, aby sme si ich kupovali a dlhočižný grind je to na to, aby sme im rýchlejšie podľahli. Ak ste odolní a ochotní investovať stovky hodín kvôli tomu, že vydavatelia vymysleli problém a predávajú vám riešenie, tak OK, ale aspoň sa netvárme, že mikrotransakcie nemajú vplyv na naše hry.
Tento text je subjektívnym názorom autora a nereprezentuje názor celej redakcie, alebo webu Gamesite.sk.