Prečo štúdio, ktoré vyzeralo byť úplne v poriadku zo dňa na deň skončilo?
Voči Telltale nemám vôbec žiadny vzťah. Produkujú hry, ktoré boli pre mňa absolútne nezaujímavé. Vlastne jediná ktorú som doteraz prešiel bola Tales from Borderlands a aj to iba preto, že som fanúšikom Borderlands. Hej a ešte bola ľahkým zdrojom získavania Achievementov. Ináč ale patrila presne do kategórie, do ktorej ja osobne vkladám hry ako Skyrim, GTA, PUBG či Fortnite. Že rešpektujem, ale nechápem. No napriek tomu ma to dosť šokovalo. A aj keď by som mohol povedať, že mne osobne chýbať nebudú, z rešpektu k tomu, že 250 ľudí stratilo prácu, to nepoviem.
Prečítajte si tiež
Oficiálne: Štúdio Telltale Games ukončuje svoju činnosť
Telltale totiž ešte pred nedávnom predstavovali veľké plány do budúcnosti. Nový engine, ktorý by nahradil tú hromadu katastrofy, ktorú používali doteraz, návrat The Wolf Among Us a dokonca aj Stranger Things. To všetko napovedalo tomu, že napriek nedávnemu prepúšťaniu sa všetko vracia do starých koľají. No nevrátilo. A nevrátilo sa to z časti preto, lebo bublina, ktorú okolo štúdia urobili hráči a herné média proste spľasla.
Ako to myslím? Napríklad tak, že nikto si nevšimol, že prvá sezóna The Walking Dead bola prakticky jedinou komerčne úspešnou hrou štúdia. Že posledná Batman hra sa predávala tak katastrofálne, že tomu neverili ani sami vývojári. Že ani značky ako Game of Thrones či Guardians of the Galaxy, ktoré sú komerčne známe, nedokázali štúdio vytiahnuť zo „sračiek“. Graf, ktorý pripájam v obrázku nižšie, síce ukazuje iba počet predaných kópií na PC, no smelo dokážem povedať, že túto krivku by ste vedeli aplikovať aj na ostatné platformy, aj keď možno s inými číslami. A presne táto krivka predvídala katastrofu, ktorú nikto z nás nevidel.
A dôvod? Podľa mňa ich je zopár. Jednak si myslím, že Telltale boom skončil niekedy pri druhej sérii Walking Dead a aj z kvalitatívneho hľadiska išli hry z kopca. Hodnotenia padali, technický stav sa od hry k hre zhoršoval a aj fakt, že chrlili veľké množstvo „kapitol“ pri rôznych sériách nepomohol. Niečo ako keď Activision vydal v jednom roku 10 Guitar Hero hier a nasledujúci rok zrušil kompletne celú sériu, pretože ju zabil. Lebo napriek tomu, že jedna hra bola Walking Dead, jedna Batman a jedna Minecraft, všetky tieto hry sa hrali úplne rovnako. Mechaniky boli totožné a to proste časom omrzí. Totižto, iba nový príbeh pri hrách nestačí. A môžete si na niektoré série nadávať koľko chcete, ale aj také Call of Duty sa hra od hry posúva viac ako Telltale hry za celú svoju existenciu.
Prečítajte si tiež
Telltale Games napokon záverečnú sezónu The Walking Dead nedokončí
Ďalej si myslím, že celkovo tento žáner je v dnešnej dobe veľmi, ako by som to povedal, nadhodnotený. Ich hry boli síce vyhypované, médiami vychvaľované a úzkou skupinou ľudí fanaticky zbožňované, no to je asi tak všetko. Problémom je práve tá úzka skupina ľudí. Pretože len hodnotenie 90 na Metacritic bohužiaľ štúdio nezachráni a pokiaľ neviete dokladať predajmi, tak dlho sa na trhu neudržíte. Tobôž nie v Kalifornii, ktorá je jedným z najdrahších miest na fungovanie herného štúdia. A keď si ten úzkoprofilový žáner spojíte s nízkou predajnou cenou (hry sa predávali za 25-30 €) s faktom, že ste doslova zahltili celý trh veľkým množstvom hier a tým, že máte štúdio v jednej z najdrahších lokalít na svete, tak to je časovaná bomba a tá vybuchla. Je to paradox, že štúdio ktorého hry boli o rozhodnutiach robilo rozhodnutia ktoré ho zabili.
A aby toho nebolo málo, pôvodný šéf štúdia Kevin Bruner sa s firmou súdi po tom, čo bol v marci 2017 vyhodený z pozície CEO. To taktiež nepridá na pohode. Práve on bol vinený z toho, že zo štúdia postupne poodchádzali tí najlepší vývojári a to kvôli jeho komplikovanej povahe. Atmosféra v štúdiu vraj nebola veľmi dobrá, s vývojármi sa narábalo vyslovene neúctivo a podľa informácií od vývojárov, ktorí už dávnejšie firmu opustili, mali niekedy pocit, že nerobia najlepšiu hru ako vedia, ale že plnia priania svojho CEO. Nakoľko Bruner bol programátor a jeden z hlavných tvorcov Telltale Tool (engine, ktorý bol používaný na tvorbu ich hier), dá sa predpokladať, že práve jeho vinou sa tento prastarý engine používal tak dlhú dobu, čo taktiež celej situácii nepomohlo.
Cieľom tohto článku nie je to, aby som nadával na Telltale a aby som povedal, že „tak im treba“. Je to skôr článok pre tých, ktorí boli taktiež šokovaní tým, že štúdio, ktoré sa navonok tvárilo ako že je všetko +- OK, bolo v hlbokých problémoch dávno predtým, ako sa začalo s prepúšťaním. Jeden z kolegov v redakcii poznamenal, že ich mohol kúpiť Microsoft a „spraviť konečne niečo dobré“. A ja sa pýtam, načo? Podľa informácií to bolo one-hit wonder štúdio (predajné výsledky hovoria za seba), ktoré, napriek kriku a obrovskému mediálnemu priestoru, finančne nepodporovala ani fanúšikovská základňa. Veľa faktorov išlo proti tomuto štúdiu a nakoniec ho pohltili. Dúfam len, že ľudia ktorých sa to dotklo nájdu pevnú pôdu pod nohami.