RECENZIA: Gigabyte M32U - Keď idú s uhlopriečkou ruka v ruke aj pixely

RECENZIA: Gigabyte M32U - Keď idú s uhlopriečkou ruka v ruke aj pixely

 

Ako vylepšiť produkt, ktorý ponúkal takmer všetko, po čom mohlo hráčske srdce túžiť? V Gigabyte sa rozhodli, že monitoru s názvom M32U, ktorý sme mali možnosť testovať minulý rok, chýba zakrivenie a jeho cenovka možno tiež odrádzala niektorých menej zámožných záujemcov. Hoci pre hráčov sú stále zlatým štandardom 24 až 27-palcové kúsky s rozlíšením od FullHD po 2K, v obchodoch pribúdajú nové produkty s väčšími rozmermi, väčším rozlíšením a pritom nižšou cenou. Akokoľvek výkonný počítač by herným nadšencom alebo profesionálom nestál za veľa, pokiaľ by sa obraz z neho zobrazoval na starom 15-palcovom TN paneli, alebo nedajbože nekvalitnom CRT. Je to len pár rokov, čo na trhu ani neexistoval monitor ponúkajúci parametre kúskov, aké sa pomaly predierajú do mainstreamu, no progres je nezastaviteľný a spoločnosti musia ponúkať stále lepšie, lacnejšie a využiteľnejšie produkty.

V redakcii sme už mali nielen plochého brata tohoto monitora s veľmi podobnými parametrami, ale aj nižšiu verziu, ktorá ponúkala „iba“ 2K rozlíšenie. Tak ako aj pri iných kúskoch, aj tu na úvod spomeniem, že kto sa už aj okrajovo zaujímal o monitory, vďaka štandardizácii názvov by už zo samotného mena „M32UC“ mal vedieť uhádnuť základné parametre tohoto zariadenia. Prvé písmenko (teda M) odkazuje na segment produktu, ktorým je Mainstream. 32 je uhlopriečka, písmenko U znamená UHD, čiže 4K rozlíšenie a C na konci sa zase odvoláva na Curved, teda zakrivenosť displeja. Samozrejme, tento monitor disponuje aj radom ďalších parametrov a jedným menej milým prekvapením, ktoré rozoberiem v riadkoch nižšie.

Obal a jeho obsah

Monitory sú napriek (či možno práve vďaka) svojim stále väčším rozmerom a obrazovkám jednými z najkrehkejších počítačových komponentov.

Preto ich treba pri prenášaní z obchodu alebo priamo z výroby dostatočne chrániť, pričom je fajn vidieť, že na to v Gigabyte stále myslia. Krabica, v ktorej sa ukrýval tento 32-palcový monitor, ma privítala tradičným sendvičom z polystyrénu, v ktorom bol bezpečne uložený monitor, spodná časť podstavca a hlavný mechanizmus stojana. V balení sa ešte nachádzajú aj všetky potrebné káble (USB pre USB HUB, DisplayPort, HDMI) a napájací kábel pre interný adaptér.

Základná funkcionalita a konektivita

M32UC ponúka výškovú nastaviteľnosť 100 mm hore-dole, náklon -5° až +20°, no chýba mu možnosť otočenia na stojane, ktoré predošlé kúsky ponúkali. Možnosť pretočiť obrazovku na stojato taktiež absentuje, ale to je pre väčšie rozmery displeja a jeho zakrivenie vcelku logické. A pokiaľ by ste predsa len túto funkcionalitu potrebovali, je ju možné získať vďaka podpore štandardného VESA 100*100mm uchytenia. Po stránke pripojiteľnosti sa na spodnej strane nachádza 3,5 mm combo audio jack, dva HDMI 2.1 porty, DisplayPort 1.4, hrubé USB 3.2 na prepojenie s počítačom, trojica USB 3.2 na pripojenie periférií, a ako aj pri modeloch M28U, M32Q a M32U, tak aj USB-C konektor. Ten vďaka zabudovanému KVM prepínaču obslúži aj druhé zariadenie ako laptop či ďalší počítač a ponúkne možnosť nabíjať silou až 18W.

Vďaka hrubému USB na prepojenie s počítačom získajú používatelia nielen funkcionalitu USB hubu, ale vďaka aplikácii OSD Sidekick je na monitore možné nainštalovať nový firmvér, prípadne nastaviť si ho podľa svojich predstáv bez nutnosti ovládať ho malým joystickom na zadnej strane. Niežeby joystick nebol dostatočne funkčný, ako to bolo aj na predošlých Gigabyte a Aorus monitoroch, avšak s myškou to ide vždy jednoduchšie a rýchlejšie. A tiež je nutné poznamenať, že joystick je umiestnený vyššie od spodného okraja monitora, takže pri použití s viacerými monitormi je vcelku obťažne sa k nemu dostať.

Parametre a funkcionalita

Tam, kde parametre staršieho M32U oslovovali nielen hráčov, ale možno aj menej náročných tvorcov obsahu, je M32UC zameraný viac-menej na hráčov. M32U totiž ponúkal 31,5-palcový panel vyrobený na IPS (In Plane Switching) technológii, ktorá poskytuje naozaj skvelé farby, pričom M32UC sa môže pochváliť „len“ VA (Virtual Alignement) panelom.

Samozrejme, VA displeje nie sú po stránke zobrazovania obsahu vôbec tragické, no kvalitným IPS displejom sa nevyrovnajú. Inak ostáva všetko po starom. UHD, teda 4K rozlíšenie (3840x2160 pixelov), 1ms MPRT (Moving Picture Response Time) odozva, obnovovacia frekvencia 144Hz (160Hz overclock) a podpora AMD FreeSync Premium (čo znamená aj podporu G-Syncu na Nvidia kartách, hoci pre túto funkcionalitu treba vypnúť OC na obnovovacej frekvencii) odškrtáva všetky políčka, ktoré by mohli pri výbere zohľadňovať aj náročnejší hráči. Potenciálnych profesionálov poteší pokrytie farebných spektier DCI-P3 a sRGB na hodnotách 9‎3% a 123% s farbami. Monitor tiež prešiel certifikáciou VESA Display HDR400, no jeho maximálny jas udávaný na hodnote 3‎50 cd/m2 asi nikoho, kto zažil pravé HDR, nenadchne.

Softvér a bonusová funkcionalita

Bonusový softvér s názvom OSD Sidekick som pri tomto monitore už rozobral v jednom z predošlých odsekov. Možnosť ovládať nastavenia monitora aj priamo z Windowsu však nie je jediným bonusom, ktorý pri M32U Gigabyte ponúka. Výpočet všetkej bonusovej a na hráčov zameranej funkcionality je pomerne dlhý – OSD Sidekick, Aim Stabilizer Sync, Black Equalizer, Dashboard, Crosshair, Timer, Counter, Eagle Eye, PiP/PbP, Auto-Update, KVM, 6 axis Color Control, Smart OD, či Apply Picture Mode.

Tá najzaujímavejšia funkcia nesie meno KVM+ a ponúka rozšírenú funkcionalitu pre majiteľov dvoch počítačov, prípadne počítača a notebooku. Vďaka nej je možné pripojiť periférie z jedného zariadenia cez USB HUB na monitore, druhé zariadenie pripojiť cez USB-C konektor a jedným tlačidlom prepínať medzi ovládaním toho-ktorého zariadenia. A v spojení s Picture in Picture a Picture by Picture funkciou sa tak z jedného Gigabyte M32UC monitora stane multitaskingová stanica, ktorú si zamilujú všetci ľudia, ktorí v dnešnej dobe pracujú z domu, no chcú si popri práci pozrieť alebo zahrať aj súkromný obsah. Ruka v ruke s multitaskingom ide aj funkcia Apply Picture Mode, ktorou je možné aplikovať rozdielne nastavenia obrazovky podľa výberu konektora, cez ktorý do nej tečú video dáta. To znamená, že pri výbere HDMI sa môžu zapnúť nastavenia pre FPS hry, po prepnutí na DisplayPort zase MOBA alebo RTS hry a po prepnutí na USB-C výstup sa monitor zase môže optimalizovať na čítanie dokumentov z pripojeného notebooku. Môže to síce znieť ako maličkosť, no po chvíli používania som si na túto funkcionalitu rýchlo zvykol, pričom teraz po skončení testovania a vrátení testovaného kúsku mi asi bude aj trochu chýbať.

Naše hodnotenie

Plochý IPS braček tohto kúska si nás v redakcii získal rýchlou odozvu, KVM prepínačom a bohatou funkcionalitou. Jeho cena však bola mierne vysoká a tým sa z neho pre bežných hráčov stal takmer nedostupný tovar. Vďaka použitiu VA panelu však mohli v Gigabyte znížiť cenu z naozaj vysokých 800 eur na cca 600 eur a pritom ponúknuť aj zakrivenie (čo som si ako milovník pretekárskych hier naozaj vychutnal) a novú funkcionalitu. Vďaka tomu sa z modelu Gigabyte M32UC stala síce stále drahá, no už dostupnejšia a nadmieru schopná voľba.

Klady

  • obnovovacia frekvencia 144Hz (OC 160Hz)
  • AMD FreeSync kompatibilný s G-Syncom
  • KVM+ a Apply Picture Mode funkcionalita
  • OSD ovládateľné aj klávesnicou/myšou
  • funkcionalita zameraná na hráčov
  • zakrivenie

Zápory

  • VA panel

Informácie o produkte

Gigabyte M32U

  • Kategória: Monitory
  • Šírka: 710,5 mm
  • Výška: 423,3 mm
  • Hĺbka/hrúbka: 183,9 mm
  • Hmotnosť: 7800 g
  • Farba: čierna
  • Orientačná cena: 600 €
  • Produkt na recenzovanie poskytla spoločnosť: Gigabyte

Zobraziť viac

Korekcia: Pavol Hirka

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk