Valve a jej často kontroverzný pohľad nás presvedčil o tom, že herný svet sa potrebuje posúvať rôznymi smermi. Napríklad takí giganti ako Microsoft a Sony v podstate len odkopírovali od seba úspešné formulky z dávnej generácie konzol a dnes preferujú praktiky, voči ktorým sa v minulých rokoch stavali negatívne. Možno práve preto sa bystré hlavy z Valve rozhodli, že na poli herných zariadení skúsia zažiariť vo sfére, nad ktorou také Sony už dávno mávlo rukou. Za jediného súčasného predstaviteľa môžeme považovať Nintendo. Tým mám na mysli handheldové zariadenia, ktoré sa v posledných rokoch javili na západnom trhu ako menej úspešné. Valve nám tak priniesla zariadenie na prvý pohľad pripomínajúce konzolu do ruky, no pridelené komponenty a využitie je z väčšej časti podobné počítaču. Dôvodov je hneď niekoľko, pričom otvorenie potenciálu môžeme spojiť s príchodom dockovacej stanice, ktorá zavíta na trh o niečo neskôr. V dnešnej recenzii sa teda pozrieme na to, čo je to Steam Deck a pre koho by reálne mohol byť neodmysliteľnou súčasťou jeho hernej divízie.
V dnešnej dobe už viem, že zrecenzovať Steam Deck je dosť komplikovaná úloha. Nie žeby som nevedel porovnať parametre a pocity s ostatnými konzolami (všetky aktuálne som mal doma s možnosťou ich použitia), ale zážitok so Steam Deckom sa môže líšiť od človeka k človeku. Ako už píšem vyššie, je to vo svojom jadre počítač a ten spúšťa verzie hier, ktoré sa budú správať inak, a to v závislosti od aktuálneho hardvéru zariadenia. Chcem tým rovnako upozorniť na skutočnosť, že hry zatiaľ nie sú optimalizované ako u konzol, takže sa moje skúsenosti môžu líšiť so zážitkami iného používateľa a to kľudne aj v rovnakom titule. Preto som si na recenzovanie nechal čas a všetky poznatky vám prinášam po približne mesiaci používania tohto šikovného zariadenia. Prejdime už ale k veci.
Pekne od začiatku
Pre najkorektnejšie priblíženie toho, čo vás po obdržaní Steam Decku čaká, bude najlepšie, keď začnem verziami a vizuálnymi proporciami zariadenia. Ja sa definujem ako človek, ktorý si nepotrpí na najdrahšie veci, ale na druhú stranu si rád priplatím za pridanú hodnotu, preto nesiaham hneď po tom najlacnejšom. Pre mňa bola teda jednoznačná voľba Steam Decku tá, ktorá ponúkala 256GB NVMe úložisko, čiže stredná verzia, ktorá stojí 549€. Okrem nej na trhu nájdete 64GB verziu s papierovo pomalším diskom (rozhranie eMMC) za 419€ a 512GB verziu s papierovo najrýchlejším diskom, no za tento kúsok si zaplatíte 679€. Ku každej verzii dostanete ochranné puzdro, aj keď v minulosti boli mylné informácie o tom, že najlacnejší kúsok bude bez. Tie sú dnes oficiálne vyvrátené a v podstate by to ani nedávalo zmysel. A to z jednoduchého dôvodu. Predná strana Steam Decku je tvorená z 80% displejom, takže by bolo jeho prenášanie veľmi riskantné a mohlo by dôjsť k poškriabaniu. Puzdro je ergonomické, veľmi chválim detailné priliehanie na zariadenie, nie je to teda len prázdna tuba, ako to býva práve u už spomínaného Switchu.
Okrem toho má vlastnú rukoväť a ak si nemáte kam zariadenie momentálne položiť (ruksak, sedadlo v aute), bude sa vám niesť pohodlne aj v ruke. Okrem puzdra dostanete adaptér s koncovkou USB-C, čo je pochopiteľné, nakoľko je to jediný port, ktorý sa na Steam Decku nachádza. Tým by som sa asi rovno dostal ku všetkým stranám a ich využitiu. Na vrchnej sa okrem USB-C konektora nachádza tlačidlo na zapínanie, kontrolka nabíjania, vstup pre 3,5mm jack, ovládanie hlasitosti v podobe plus a mínus a v neposlednom rade vývod pre vetrák chladiča. Spodná časť ponúka vstup pre pamäťové karty, vďaka ktorým si viete rozšíriť pamäť Steam Decku. Na prednej strane nájdete okrem dotykového displeja aj reproduktory, klasické rozhranie gamepadu rozšírené o dva trackpady, tlačidlo STEAM a tlačidlo tri bodky, ktoré slúži ako prístup k rozšírenému nastaveniu zariadenia. Zadná strana nám ešte raz ponúka vývody pre chladenie a jednu zaujímavosť vo forme štyroch plne nastaviteľných tlačidiel. Aj keď ich iný výrobcovia herných konzol plne ignorujú (a ja nerozumiem prečo, keďže dva prsty na každej ruke mám pri hraní na gamepade nevyužité), tak ste sa s nimi mohli stretnúť pri prémiovejších verziách, ktoré sú väčšinou distribuované spoločnosťami tretích strán.
Steam Deck vo svojej podstate nie je malé a ľahké zariadenie, takže si ho pri hraní budete asi radi opierať o nohy alebo možno o stôl v práci. Preto dáva význam umiestnenie všetkých portov na hornú stranu zariadenia, rovnako ako vývod tepla z chladenia. Konzument si síce môže povedať, že pri hraní nemá prečo veľmi požívať USB port, keďže všetky ovládacie prvky sa už nachádzajú na zariadení, no pri záťaži novších hier sa môže stať, že batéria vydrží len hodinu a pol. Vy budete musieť siahnuť po adaptéry a pokračovať v hraní so zariadením zapojeným v elektrickej sieti. Ako som už napísal, kábel vám tak nemá prečo zavadzať, no zážitok z prenosného hrania sa tým trochu stráca. Steam Deck je vyrobený z matných čiernych plastov a svojím dizajnom sa úplne vyhýba akejkoľvek odbočke, ktorá by mohla pripomínať luxus. V jednoduchosti je krása a tu to platí hneď dvakrát. Všetko je čierne, tvrdé a nič neodbočuje od svojej podstaty. Pre príklad použijem moju skúsenosť s nekvalitným plastom na Switchi, ktorý som mal doma. Trpel vo veľa prípadoch tým, že na vrchnej hrane nedoliehali plasty k sebe a aj keď sa jednalo o čisto kozmetickú vadu, ktorá nijako neovplyvňovala chod zariadenia, môjmu zraku to proste nedalo pokoj. Tu som sa ale so žiadnou takou chybou krásy nestretol a tak som sa mohol spokojne venovať ďalšiemu testovaniu pre vás. Pozitívnym krokom bolo za mňa ergonomické zahnutie bočných strán tak, aby perfektne sadli do rúk. Aj napriek vyššej váhe zariadenia, ktorá s prehľadom presahuje pol kila, sa mi vďaka tvaru nestalo, že by mi počas hrania vypadávalo alebo by mi jeho držanie spôsobovalo bolesti.
Hranie je prirodzené
Pri ideálnej hre, ktorá je vytvorená na gamepadové hranie, sa dočkáte intuitívneho ovládania. Ako som už načrtol vyššie, na Steam Decku sa nachádza klasické rozvrhnutie ovládača, ktoré by sa asi najlepšie prirovnalo k tomu Xboxovému kvôli tlačidlám A,B,X a Y. Ide o klasické ovládanie pomocou páčok, tlačidiel, šípok a trigerrov. Všetko je príjemné na dotyk, tak ideálne tvrdé a hlavne rozumne rozmiestnené. Nechcem byť hejterom, ale za zlé rozmiestnenie beriem ako príklad opäť Switch, pretože pri dlhšom hraní ma vždy začnú bolieť ruky (všetko je tam stlačené na jednej kope).
Toto by boli tie ideálne hry, ale čo tie, čo nie sú uspôsobené na gamepad? Okrem toho, že si v nich viete nastaviť ovládanie naozaj komplexne podľa seba, všetky tlačidlá aj ich kombinácie totiž vedia simulovať napríklad aj takú klávesnicu. V menu si môžete rovnako vyberať z oficiálnych a neoficiálnych možností. Keďže je Steam Deck ešte pomerne málo dostupný na trhu a nemá ho toľko užívateľov, kopa hier nepodporuje jeho ovládanie a vy sa tak budete musieť popasovať s nastavovaním. Nemusíte mať ale strach, že by to bolo nemožné. Na prednej strane sa nachádzajú aj dva trackpady, ktoré prirodzene simulujú pohyby myšou (rovnako ako pri notebookoch) a dávajú tak nový nádych riadeniu hier, ktoré by ste si na klasických konzolách bez podpory myši asi len ťažko zahrali. Ako posledný prvok by som spomenul aj gyroskop implementovaný do zariadenia, ktorý tiež o niečo rozširuje možnosti kombinovania ovládania.
Všetkým užívateľom bolo od spoločnosti Valve slúbené, že sa budú snažiť hry verifikovať pre Steam Deck. Už dnes môžete pri každej hre vo vašej knižnici vidieť malú ikonu, ktorá identifikuje jej kompatibilitu a celkový zážitok z ovládania. Dokopy v tomto momente existujú štyri triedy hier: verifikované, čiže hry s úplnou podporou, potom máme hrateľné (majú nešpecifikovaný menší problém, ako napríklad potrebu dotykového displeja v hre). Nakoniec máme ešte nepodporované a také, ktoré neprešli kontrolou v samotnom Steame, no v budúcnosti sa môžu zmeniť.
Je to prenosný počítač, ktorý sa vie zmeniť na konzolu … teda z časti
Pomaly sa dostávame aj k softvérovým aspektom Steam Decku. Vo svojej podstate funguje celý systém na SteamOS disponujúci svojou Linuxovou vrstvou Proton na pozadí, ktorá je dostupná pre každého bez problémov. Ak ste niekedy skúšali na svojom domácom PC použiť v aplikácii Steam zobrazovanie cez Big Screen, tak vám prvé kroky v Steam Decku vôbec nebudú cudzie. Celé sa to tvári ako konzola, v ktorej si vyberiete svoju zakúpenú hru a idete sa zabávať. Bohužiaľ, v tomto momente sa to celé rozpadá a to z dôvodu, že hry si častokrát musíte nastavovať podľa seba. Teraz už nie je reč o ovládaní, ale o nastavovaní grafického zobrazovania a tomu priamo úmerným FPS. Tieto kroky môžete robiť buď v hre alebo cez tlačidlo rýchleho prístupu, ktoré má na sebe tri bodky. Tu vidíte aktuálnu výdrž batérie, môžete si uzamknúť snímkovanie alebo kopu iných grafických nastavení, ktoré sa prenesú na celkový výsledok z hry. To môže znamenať, že ak bude hra prebiehať na nižších detailoch (30FPS), tak vydrží batéria dlhšie, než pri napr. 60FPS. Vyskúšal som si niekoľko titulov od AAA hier (ako napr. Death Stranding) a musím skonštatovať, že vo výsledku sa grafické zobrazenie nijak veľmi nelíšilo. Jednoducho, hry budete vždy spúšťať na displeji 1280×800 a na ňom sa tá rôznorodosť naozaj hľadá ťažšie, ale priznávam, že graficky náročnejšie tituly sa nedajú porovnávať s pixelartovými srandami.
Jedna vec ma celkom prekvapila. Veľa hier a dokonca aj tých, ktoré nemali úplnú verifikáciu od Steamu (takzvanú zelenú fajočku), sa väčšinou spustili a boli hrateľné nad 30FPS.
Pri Doome z roku 2016 som ale padol „na hubu“. Bez akéhokoľvek nastavovania som sa vrhol do hrania a titul padal aj pri 15FPS, čo ma celkom prekvapilo, nakoľko je považovaný za verifikovaný zelenou fajočkou. Dovtedy som si žil v nádeji, že takéto hry sa nebudú musieť už nijak nastavovať. Predsa len je to počítač a tak si na to treba dávať pozor. Druhá vec, ktorá mi v súvislosti s hraním vadila bola tá, ako už párkrát spomínam, že batéria na môj vkus vydrží žalostne málo. Síce v domácom rozhraní môže ukazovať aj cez 5 hodín výdrže, tento údaj automaticky spadne na maximálne dve hodinky po spustení hry. Je to logické, pretože vysoký výkon pri veľkých tituloch si berie viac, ako telefón pri YT, no moje očakávania a požiadavky na handheld to nespĺňa. Na úplné nabitie Steam Decku budete potrebovať okolo 180 minút, takže som neraz musel nabíjať priamo pri hraní. Len pre zaujímavosť spomeniem, že je oficiálna cesta, ako si tituly do zariadenia streamovať z Game Passu. Pri tomto hraní vydržala batéria rovnako, ako pri pozeraní videa na YT alebo prehliadania webu. Tu sa musí ale každý spýtať sám seba, či chce dávať cca 500€ za zariadenie, na ktorom sa bude hrať cez cloud.
Proton alebo linuxové rozhranie je ľahko dostupné a svojím spracovaním nehádže polená pod nohy ani užívateľom Windowsu. Ten sa mimochodom tiež dá na Steam Deck nainštalovať bez obštrukcií, ale ja som nenáročný užívateľ, ktorý nepotrebuje zabŕdať do všetkého, preto som ostal pri oficiálnej ceste používania Steam Decku. Naspäť teda k Protonu. Ten vám okrem klasického používania PC ako prezerania webu, inštalácie rôznych aplikácií, počúvania hudby ale kľudne aj strihania videa, ponúka aj spustenie hier, ktoré nepatria do vašej Steam knižnice. Spôsobov je viacero a nevidím dôvod ich tu všetky rozpisovať, len môžem potvrdiť, že bez problémov som si nainštaloval a hral svoje tituly z Epicu. Okrem toho Linuxové rozhranie ponúka kopu emulátorov , takže sa Steam Deck môže stať aj konzolou na hranie hier, ktoré by ste si inak na PC oficiálne nezahrali. Trochu ma mrzí, že som k nemu nemal možnosť zrecenzovať aj oficiálny dock a v podstate ani žiadny USB-C rozbočovač. Vďaka týmto dvom veciam by sa dal napojiť napríklad na monitor, pripojiť klávesnicu a myš a prehĺbiť celkový dojem, že so spomínaným zariadením si kľudne aj vyplníte excelovské tabuľky do práce. Ja som sa musel zatiaľ uspokojiť len s klávesnicou na dotykovej obrazovke.
Zariadenie pre naozajstných hráčov
Aby som nebol iba za človeka, ktorý si nevie vynachváliť konzoly a všetko ostatné sa mu nepáči, tak pre zaujímavosť som sa pozrel na zub nahrávacím časom a tu vlastne nie je čo vytknúť. Dopredu len upozorňujem, že Valve vydáva updaty na pravidelnej báze a tak sa môže stať, že v dobe recenzovania sa niektoré údaje líšili od tých, ktoré môžete namerať vy teraz. Takže rovnako ako u iných zariadení, aj tu existujú dve možnosti vypnutia. Tá prvá je režim spánku, pri ktorom sa dostanete naspäť do menu alebo dokonca priamo do hry za 1 sekundu. Druhý režim je úplné vypnutie a to vás vráti do menu za 35 sekúnd, čo mi príde trochu viac, než by som čakal, ale určite to nie je žiadna katastrofa. Death Stranding vás dostane do menu za 30 sekúnd a do bodu, odkiaľ pokračujete za ďalších 18, čiže 48 sekúnd dokopy. No a napríklad taký Dark Souls 2 vás hodí do menu za 20 sekúnd a do hry za ďalších 10.
Jedna vec, ktorá sa nedá nespomenúť, je hrozné hučanie ventilátora. Je to spôsobené tým, že zariadenie sa pri takom výkone potrebuje chladiť, čo sa mu darí, pretože v rukách sa mi naozaj nehrial, no jeho zvuk je celkom hlasitý. Ak príde niekedy situácia, že chce vedľa vás niekto spať, tak si len ťažko zahráte Dooma, hoci aj so slúchadlami. Mimochodom, zariadenia na BT idú konfigurovať bez problémov a kľudne si môžete pripojiť aj gamepad (ten zatiaľ bez tej dokovacej stanici asi nemáte dôvod pripájať, pretože načo). Čo sa týka hlučnosti, tak musím pochváliť zabudované reproduktory, ktoré boli v prípade potreby dosť hlasné bez toho, aby nejak deformovali zvuk. Pre prípad potreby tu máme aj zabodovaný mikrofón a vy tak môžete na svojich spoluhráčov kľudne kričať aj v autobuse bez slúchadiel. Displej má v sebe IPS panel a tak vás nebude vyrušovať ani denné svetlo, ktoré pri lacnejších TN paneloch vadí. Okrem toho displej beží na 60Hz.
Pre koho to vlastne je?
O Steam Decku by sa dalo písať asi donekonečna, pretože skrýva potenciál hneď viacerých zariadení ako sú konzola, počítač – v budúcnosti vďaka šikovným ľuďom možno aj niečo viac. Preto na otázku, kto to najviac využije je odpoveď v tomto momente nejasná. Ja si osobne viem predstaviť, že PC hráči, ktorí chodia mimo domov na dlhšie a nechce sa im ťahať celú zostavu so sebou, tak tí to využijú. Neviem si na druhú stranu predstaviť konzolových hráčov, prečo by zrovna s PC gamingom chceli ísť touto cestou, keďže zariadenie svojou cenovkou presahuje hodnoty najvýkonnejších konzol momentálne na trhu. V budúcnosti by mohla byť sorta ľudí, čo by Steam Deck dokázala využiť ako primárnu platformu a to práve vďaka dokovacej stanici, ktorá by dokázala nahradiť pracovné PC. Vo voľnom čase by sa človek mohol zahrať v handheldovej forme. Je veľmi ťažké v tomto momente popísať, ktorá sorta ľudí by sa mala po tomto zariadení poobhliadnuť, no už teraz sú známe informácie o pripravovaných nových verziách Steam Decku. Možno práve budúcnosť dokáže úplne vykryštalizovať, komu najlepšie padne do ruky.
Naše hodnotenie
Informácie o produkte
Steam Deck 256GB
- Kategória: Herné konzoly
- Šírka: 298 mm
- Výška: 117 mm
- Hĺbka/hrúbka: 49 mm
- Hmotnosť: 669 g
- Orientačná cena: 549 €
Technické špecifikácie
- Procesor: AMD APU
- CPU: Zen 2 -4 jadrá/8 vlákien 2,4 - 3,5 GHz(až 448GFlop FP32)
- GPU: 8RDNA 2 CU 1,0 – 1,6 GHz (až 1,6 TFlop FP32)
- Spotreba APU: 4 – 15W
- RAM: 16GB integrovaná LPDDR5 (štyri 32bitové kanály, 5 500 MT/s)
- Disk: 256GB NVME SSD (PCIe Gen 3 x4)
- Displej: Dotykový LCD IPS (1280x800) 60Hz (7 palcov)
- Pomer strán: 16:10
- Vstup: 45W port USB-C PD3.0
- Batéria: 40 watthodinová (2-8 hodín výdrže)
- Rozšírenie úložiska: microSD (rozhranie UHS-I kompatibilné s SD, SDXC a SDHC)
- Externá konektivita: USB-C s podporou módu DisplayPort 1.4 (až 8K pri 60Hz alebo 4K pri 120Hz, USB 3.2 Gen 2)
- Operačný systém: SteamOS 3.0 (založený na distribúcií Arch Linux)
- Pracovné prostredie: KDE Plasma
- Štart z úplného vypnutia: 35 sec
- Štart z režimu spánku: 1 sec
- Štart DS II SOTFS do menu: 20 sec
- Štart Death Stranding do menu: 30 sec, loading: 18 sec (spolu cca 48 sec)
Korekcia: Marián Paulíny