Segment takzvaných autokamier sa za posledné roky dostal z pozície luxusného tovaru, ktorý si cenovo mohol dovoliť len málokto, do dostatočne širokej škály ponúk, aká uspokojí každého nenáročného konzumenta. Môže za to, pochopiteľne, jednak vývoj samotných technológií, ale zároveň aj produkcia rôznych neoznačených nepodarkov z Číny, ktoré presviedčajú hlavne svojou cenovkou. V prípade firmy uGo a ich produktu Ranger MC100 sa ocitáme v akejsi šedej zóne týchto protipólov, keďže nie je možné označiť kameru za totálny odpad, ale zároveň ju ani stavať na úroveň niekoľkonásobne drahšej konkurencie.
Nie práve ideálna vec na slovenské cesty
Začnem, pochopiteľne, dizajnom úzko naviazaným na inštaláciu do vozidla. Ranger MC100 je fakticky spätným zrkadlom väčších rozmerov než sú tradičné štandardy (viac než 30 cm dĺžky je toho jasným dôkazom). Pripevňuje sa na továrne pomocou dvoch gumových úchytov zo zadnej strany a ak som mal počas inštalácie nejaké tie obavy o výsledný vzhľad tejto kombinácie, ukázali sa nakoniec ako neopodstatnené. Umiestnenie je totižto úplne jednoduché, samotný produkt sa napevno usadí a na základe protiťahu sa už viac ani nepohne. Nemôže pritom dôjsť ani k mechanickému poškodeniu žiadnej časti vášho auta, keďže všetky dotýkajúce sa súčiastky sú opreté o gumu. Horšie to už ale vidím s vôbec najdôležitejším aspektom u každej jednej kamery v aute, teda objektívom na snímanie záznamov z čelného skla. Jeho sklon je totižto možné regulovať mechanickým pohybom a celá šošovka má obrovskú vôľu. Stačí preto na ceste nabehnúť na väčší výtlk a smer snímania záznamu sa razom môže posunúť o niekoľko milimetrov na akúkoľvek stranu.
Obraz v obraze
Keďže je uGo Ranger MC100 dostatočne veľký (dokonca väčší než štandardné spätné zrkadlo, ako som uviedol vyššie), podarilo sa dizajnérom do jeho pravej strany integrovať malú obrazovku s rozmerom 4,3“ a rozlíšením 1280 x 720. Tá síce slúži hlavne na orientačné zobrazenie snímanej oblasti pred autom, ale v kombinácii so zadnou kamerou určenou na cúvanie (je súčasťou balenia) je využiteľná aj ako moderný prvok snímania okolia za autom. Toto všetko vyzerá na papieri slušne, je tu ale obrovský zástup prekážok – od inštalácie až po následky dlhodobého používania. Začnem rovno kamerou určenou na cúvanie. Tá sa k celému zrkadlu pripája, pochopiteľne, pomocou kábla, mimochodom dostatočne dlhého kábla, a v balení je k nemu pripevnené aj duo skrutiek na mechanickú inštaláciu. Osobne si neviem predstaviť, ako by som si niečo podobné sám ťahal cez interiér vlastného vozidla a pri pomyslení na to, ako mi niekto vŕta do automobilu s hurónskym rehotom, sa mi rosí čelo a budím sa zo sna s mlákou na matraci. Nanešťastie má moje vlastné auto kamerový systém, s ktorým vzišlo už v továrni, kde ho vyrobili, a tak dobre viem, že podobné dodatočné inštalácie stoja na vratkej nohe.
Cestárska soľ vám vyžerie dieru aj do kovu
Garantujem vám, že akonáhle si tento produkt zakúpite a podstúpite jeho nie práve praktický proces inštalácie, budete musieť kameru v priebehu jednej zimy vytrhnúť a vraziť do prvého kontajnera v okolí. Chemické zmesi používané na solenie ciest v kombinácii s vodou a vlhkosťou spravia zo zadnej parkovacej kamery značky uGo alebo akejkoľvek inej značky trhací kalendár rovnako tak, ako to spôsobí efekt počasia aj pri kamerách v luxusných vozoch za desiatky tisíc eur. Rozhodovať sa teda pri kúpe klasickej autokamery len na základe pridanej hodnoty, čo je v tomto prípade kamerka na cúvanie, je úplná hlúposť a zbytočnosť. Okrem toho, MC 100 vás v súčasnosti bude stáť sumu cca 30 eur a od nej sa teraz môžeme odpichnúť k tomu vôbec najdôležitejšiemu, a teda čo má kamera vlastne na záznam udalostí počas cestnej premávky zachytávať. Už raz spomínaná a pevnosťou usadenia nie práve spoľahlivá šošovka dokáže ukladať záznam vo Full HD rozlíšení pri 25 snímkach za sekundu. Ak by ste sa rozhodli zhotoviť s ňou fotografiu, výrobca uvádza slušných 12 MPX, čo je ale podmienené svetlenými podmienkami. uGo v tomto smere nedisponuje žiadnou technológiou na automatické regulovanie nepriaznivého svetla, čo je ďalší a dosť zásadný problém.
V nočných podmienkach totálne nepoužiteľné
Ani konkurenčné produkty s rovnakým zameraním sa dodnes nevedia tak úplne vysporiadať s potláčaním šumu počas stmievania sa a tmy samotnej. Sám mám kameru za tristo eur a pri istých nepriaznivých situáciách si nemôžem byť úplne istý tým, že bude možné dopátrať sa identifikácie poznávacej značky na zázname pri prípadnej nehode. uGo tak berte skôr a výhradne len na pomoc počas dennej prevádzky a za ideálneho počasia, kedy by sa teoreticky po kolízii dalo odhaliť značku vinníka, ktorý z miesta činu utečie. Celé zariadenie sa napája pomocou USB vstupu v hornej časti zrkadla (trocha nechápem toto nelogické umiestnenie, keďže na spodnej strane by to dávalo väčší zmysel) a pevného pripojenia na elektriku v aute. Záznamy je možné ukladať v slučke na Micro SD kartu až do veľkosti 32 GB (nie je súčasťou balenia), čo je dostatočný objem zvlášť na kvalitu, v akej sa záznamy vyhotovujú. Systém vám rovnako ponúka automatickú detekciu pohybu pred kamerou s rybím okom v uhle 120 stupňov s tým, že do vyhotoveného záznamu zapíše aj presný čas a dátum, v ktorom bol zaznamenaný. Koho by otravovala neustále aktívna funkcia obrazu v obraze, je možné ho napevno deaktivovať a spoľahnúť sa tak na pevné usadenie šošovky aj po jazde v teréne.
Naše hodnotenie
Informácie o produkte
uGo Ranger MC100
- Kategória: Ostatné
- Šírka: 310 mm
- Výška: 79 mm
- Hĺbka/hrúbka: 425 mm
- Farba: čierna
- Orientačná cena: 30 €
- Produkt na recenzovanie poskytla spoločnosť: UGO
Technické špecifikácie
- konektory Micro USB, Mini USB
- mikrofón Áno
- Maximálne rozlíšenie videa 1920 x 1080 px
- Pozorovací uhol 0 - 120 °
- funkcie Detekcia pohybu, G-senzor, nahrávanie slučky, parkovací režim, šetrič obrazovky, dátum a časová pečiatka
- Technológia zobrazenia LCD
- Maximálna kapacita pamäťovej karty 32 GB
- Zadná kamera Áno
- Snímky za sekundu 25 fps
Korekcia: Marián Paulíny