Keď som sa dozvedel, že na test dostanem tento monitor, obhrýzal som si nechty od nedočkavosti. Odkedy som totiž prvýkrát okúsil kvalitný HDR obraz na QLED TV, po tomto zázraku z rodiny ROG som poškuľoval hneď od jeho ohlásení. Veď sami uznajte, toto je iná nálož: 4K, certifikácia HDR1000, Quantum Dot 10-bit IPS panel, lokálne podsvietenie s 384 zónami, 144 Hz, G-SYNC, 4ms input lag., sRGB: 150 %, Adobe RGB: 99 %, DCI-P3: 97 % – všetko v jednom balení. Parametre sú to vskutku nevídané a očakávania ešte vyššie. Tak sa nedivme, že stojí dva a pol tisíc.
ČO JE V KRABICI
Tak, ako sa dalo predpokladať, produkt z radu ROG (republic of gamers) ponúka niečo extra – vymeniteľné sklíčka do stojanového projektora…taká čačka pubertálneho rangu zvyšujúca cenu. Ale dnes musí všetko svietiť a blikať. A hlavne nech je to RGB. Po rozbalení sa ukázal typický ROG dizajn, na môj vkus trochu konzervatívny hrubý rámček, ale aspoň vzadu sú celkom vkusné plasty. Stojan je kovový, pomerne imidžový a ťažký. ASUS si zaslúži pochvalu za jednoduchú montáž, ktorú som zvládol za pár sekúnd, navyše k nej nebolo potrebné žiadne náradie. K monitoru bol pribalený externý zdroj a kvalitný DP kábel. Nechýba ani kalibračná správa od výrobcu, čo už hovorí samé za seba.
NA PRVÝ POHĽAD
Na prvý pohľad medzi inými ROG monitormi ničím nevyniká. Nápis Nvidia G-SYNC HDR je však jasnou pripomienkou toho, že na stole stojí kráľ. Panel má antireflexnú vrstvu, ktorá funguje dobre a po zapnutí do obrazu nepridáva nežiaduce zrno. Obraz je dokonale ostrý, ako sa na 4K rozlíšenie pri 27″ uhlopriečke patrí. Pre mňa to až taký šok nie je, pretože už nejaký ten piatok používam LG 27UK650, ktorý má taktiež výborný obraz, s tým rozdielom, že stojí 400 eur 🙂 Asus ale prináša čo-to navyše, a za to sa platí. Začnem pubertálnymi vtákovinami (na monitore nedostupnom pre pubertiakov, pripomínam, cenovka dva a pol tisíc). Projektor svietiaci na stôl. Projektor svietiaci na strop logo ROG. Dá sa dokonca nastaviť ľubovoľný uhol. Podsvietené ROG logo na zadnej strane monitora – v 12 nastaviteľných štýloch. Samozrejme aj kompatibilitu s ASUS Aura. Na vrchu monitora je pre zmenu aj užitočný doplnok v podobe svetelného senzora. Menu sa ovláda tromi tlačidlami a joystickom, na ktorého vysokú citlivosť si treba privyknúť. Na spodnej hrane monitora svieti nenápadná LED-ka na bielo v normálnom a na červeno v G-Sync móde. Stojan umožňuje prispôsobenie ergonómie vo všetkých možných smeroch. Výškovo 12 cm, natočenie do strán v rozsahu 70 stupňov, naklopenie 25 stupňov, a kto to rád na stojáka, je tu aj pivot funkcia. DisplayPort 1.4 a HDMI 2.0 spolu s dvojicou USB 3.0 portov a jack konektorom sú umiestnené v zadnej časti a v kombinácii s cable manažmentom v stojane je všetko pekne skryté.
OSD A FUNKCIE
Menu monitora je prehľadné a na prvý pohľad skromné, avšak tých nastavení je tam v skutočnosti celkom dosť. Do očí ako prvá udrie možnosť overclock. PG27U je totižto 120 Hz monitor a kto musí ísť na doraz (144 Hz), musí siahnuť po tejto funkcii. Každý overclock má obvykle háčik, čo v tomto prípade znamená nepatrné zhoršenie kvality obrazu kvôli technickým limitom technológie DisplayPort 1.4. Tá v 4K prenesie plný RGB signál maximálne pri 120 Hz, vyššie už nastupuje kompresia YcbCr. Vidieť to však len pri texte a aj to, takpovediac, pod drobnohľadom. Ak si budete chcieť zahrať v 4K, navyše s HDR, RGB limit padá na 98 Hz. Pri hraní však rozdiel medzi RGB a kompresiou bežne nemožno registrovať. Obzvlášť, ak ide o nejakú rýchlu akciu. Na druhej strane, stále sa nájdu hry, ktoré v 4K nerozbehnete ani na 60 fps, tobôž na 144 fps. Okrem štandardných vecí, ktorými sú obrazové módy, filter modrého svetla, jas, kontrast, či gamma, monitor ponúka to, čo som hľadal najviac. Nastavenia variabilného podsvietenia. A okrem ON/OFF ponúka až tri stupne citlivosti – Gradual, Medium, Fast. Neprišiel som však na to, prečo by som mal používať dve pomalšie nastavenia, keď práve rýchlosť, akou elektronika reaguje na zmeny v obraze, je kľúčová. Poteší aj možnosť vypnutia variabilného podsvietenia, ktoré nie je veľmi vhodné na prácu s grafikou či videom. Pre HDR zobrazenie má monitor zamknutý maximálny jas na 1000 nitov, dá sa upraviť jedine úroveň bielej, k čomu sa ešte dostanem neskôr. PG27U dokážete cez menu prepnúť do 10-bitového režimu (wide color gamut) aj v SDR móde, čo je veľké plus. V praxi to predstavuje farby podobné amoled displejom od Samsungu, i keď väčšina aplikácií a obsahu na internete je dizajnovaná na štandard sRGB. Farby tak môžu byť nereálne, no na vine je obsah, nie monitor.
JAS, KONTRAST, FARBY
S továrenským nastavením podáva monitor solídny výkon, všetko vyzerá ostro, farby sú pekné a jemnosť obrazu je vďaka hustote 163 PPI bezkonkurenčná. V SDR režime (standard dynamic range), teda v bežnej prevádzke, dokáže tento panel zasvietiť až na úrovni 300 nitov, čo je v porovnaní s bežnými LCD monitormi so svietivosťou 150-200 nitov výrazný skok. Takýto jas má však pri SDR zmysel jedine pri hraní a pozeraní filmov, a aj to len v kombinácii s variabilným podsvietením, inak čierna nebude čiernou. Vďaka lokálnemu podsvieteniu v 384 kontrolovaných zónach sa totiž z celkom slušnej hodnoty kontrastu okolo 1000:1 pri vypnutom FALD (full array local dimming) dostanete na 20000:1 a v HDR až na 60000:1. V HDR je pri plne bielej obrazovke maximálna svietivosť 600 nitov, lokálne až 1000.
HRY, FILMY A HDR
To najlepšie na tomto monitore je jeho záber. Ani náhodou to totiž nie je len herný monitor. Perfektná kalibrácia, rovnomerné podsvietenie a stálosť farieb zaručuje referenčné využitie na strih videa, úpravu fotografie, dizajn webov či grafiku. No aj tak som sa najviac tešil na HDR v hrách a filmoch. V úvode som spomenul, že mám v oku, čo dokáže lacný HDR monitor s maximálnym jasom cca 400 nitov. Tento ASUS ale výrazne prekonal moje očakávania. Už v SDR hrách ako Witcher 3 či Rage 2 bol zážitok z hrania výrazne iný ako doteraz. Svoju rolu isto zohralo aj G-Sync, kde plynulosť obrazu skutočne dosahuje vyšší level. A dynamické lokálne podsvietenie jednoducho dokáže divy – tmavé časti sú fakt tmavé, ale stále vidieť detaily. So slinou v kútiku som spustil Red Dead Redemption II s najnovším patchom, ktorý konečne fixuje fejkové HDR a implementuje to poctivé. Celú hru som prešiel v SDR a ten rozdiel, keď som sa vrátil na známe miesta, bol markantný. Slnko bolo zrazu oslepujúce, sneh sa ligotal, nočný táborák žiaril do noci a slnečný deň vyzeral tak jasne, ako mal. Podobné pocity som mal aj po spustení BF1 a BF V, obzvlášť reflektory, explózie či odrazy slnečných lúčov na hladine vyzerali veľmi reálne. Aj Metro Exodus má dobre implementované HDR, v scéne kde údajní vládni činitelia v leveli Yamantau rozsvietili reflektory a prišiel dejový zvrat, som už naozaj prižmúril oči. Úplne skvele vyzeral aj Assassin‘s Creed Origins, Odyssey či AC III remastered. Najviac ma však prekvapil Marvel’s Spider-Man spustený na PS4 PRO. Tak jasný a pestrý vizuál som ešte nevidel. Oplatilo by sa to odskúšať na najnovších QLED TV, ktoré ponúkajú až 2000 nitov. Trochu iná situácia je pri filmoch, kde sa dynamický rozsah viac podriaďuje chutiam režisérov a ten wow efekt nemusí byť až taký silný. Návšteve by som ale rozhodne ukázal nejakú marvelovku či Aquamana. Veľa HDR obsahu je aj na YouTube, dokonca som tam našiel množstvo gameplay ukážok nahraných v 4K HDR. Je zaujímavé vidieť Witcher 3 v HDR aspoň týmto spôsobom, keďže PC hráči boli o túto fíčuru ukrátení. Je fajn vidieť, že sa HDR stáva štandardom a tentoraz tomu môžeme vďačiť konzolám, pretože tie sa väčšinou pripájajú k televízorom, ktoré už dnes majú masovú HDR podporu, i keď prevažne so svietivosťou maximálne 350 nitov, a len tie prémiové majú HDR certifikáciu.
Používanie HDR pod Windows 10 je dnes už v podstate jednoduché. Stačí prepnúť jedinú voľbu a je to. Niektoré hry dokonca automaticky detekujú HDR monitor a korektne ho prepnú, i keď sa hra spúšťala z plochy v SDR móde. Najväčšou nástrahou HDR10 (iné normy tento monitor bohužiaľ nepodporuje) je statické nastavenie jasu. Niektoré hry majú možnosť nastavenia maximálnej svietivosti monitora, (nemýliť si s nastavením jasu) a zároveň úroveň paper white, kde hre povieme, ako veľmi jasný je hárok papiera (ref. hodnota je 100 nitov) a podľa toho engine generuje scény v hre. S výsledkom som nebol vždy spokojný a jednou z možností, ako trochu umocniť zážitok, bolo podvihnúť referenčnú hodnotu bielej priamo cez menu monitora, čím sa celý rozsah posunul smerom nahor. Chce to však cit, aby nedošlo k strate detailov v jasných častiach obrazu – napríklad, aby sa nestratila kresba v mrakoch. Uvidíme, či ďalšie generácie budú podporovať HDR10+, HLG či nebodaj Dolby Vision podporujúci dynamické metadáta.
JE TO SUPER, ALE…
Tento monitor nemá konkurenciu. Acer síce prišiel na trh s dizajnovo atraktívnejším modelom Predator X27, no je to v podstate ten istý monitor za podobnú cenu. Oba modely to v recenziách schytávajú za zopár údajných negatív. V teórii ma tiež rozčuľovali, no odkedy som s týmto skvostom strávil pár dní, už to nevidím tak čierne.
– Monitor je vybavený vlastným ventilátorom, ktorý má skrotiť nadmerné teplo z podsvietenia. Ten pracuje ešte dlho po vypnutí, avšak jeho zvuk je nepatrný. Problém môže nastať pri montáži monitora na VESA držiak. Ten totiž môže blokovať vetracie otvory a monitor by sa mohol uvariť. Snáď výrobca vie, čo robí.
– 10-bitový panel, ktorý je nevyhnutnou podmienkou pre HDR, a teda aj široký farebný gamut, nie je natívne 10-bit, je to 8-bit + FRC. Ide v podstate o to, že tie zvyšné 2 bity a vytúženú miliardu farieb tento displej dosahuje technikou „frame rate control“, čo je vlastne veľmi rýchle kmitanie pixelov medzi dvoma farbami, čím vďaka nedokonalosti ľudského zraku vzniká ďalšia farba, ktorú by inak panel nevyčaril. Osobne mi tento nedostatok v teórii prekážal najviac, ale v praxi som nevidel nič, čo by akokoľvek túto fintu odhalilo. Práve naopak, také krásne a žiarivé farby som na monitore ešte nevidel. Nie, ani na Retine. Na druhej strane si nie som istý, či by pravý 10-bitový panel zvládol také vysoké frekvencie a nízke odozvy. O cene nehovoriac.
– Kompresia obrazu kvôli technologickým limitom je fakt, avšak viditeľný iba pod lupou.
– LCD panely musia mať podsvietenie, a to je aj slabinou, ktorá prináša neduhy ako IPS glow, light leak či takzvaný ghosting. Zónové podsvietenie, aké má tento Asus, má množstvo výhod, ale aj jednu zásadnú nevýhodu, a tou je tzv. halo efekt. Ten je ale viditeľný len pri extra kontrastných scénach, kde je napríklad biely text na čiernom pozadí a okolo textu je viditeľná svetlejšia oblasť, ktorá by už mala byť čierna. Vidieť, že 384 zón je na 8 294 400 pixelov primálo, v tomto je silnejší OLED,kedysi plazma. Asus ohlásil novší model PG27UQX, ktorý bude mať 576 zón, každú osadenú štyrmi mini LED diódami a sľubuje 33-percentný pokles halo efektu. Nuž, slušný medzikrok k vytúženej micro LED technológii, ktorá by mala OLED-ke vypáliť rybník.
– Posledným „negatívom“ je cenová politika. Chápem, že je cena vysoká, pretože čo je jedinečné a nabúšené technikou, nebýva lacné. Čo ale nie je v poriadku, je rozdiel v cene v USA – 1999 USD a EU – 2499 EUR.
Naše hodnotenie
Informácie o produkte
ASUS ROG SWIFT PG27U 2019
- Kategória: Monitory
- Šírka: 634 mm
- Výška: 437-557 mm
- Hĺbka/hrúbka: 268 mm
- Orientačná cena: 2499 €
- Produkt na recenzovanie poskytla spoločnosť: Asus
TECHNICKÉ ŠPECIFIKÁCIE
- Panel: 27" IPS (AHVA)
- Rozlíšenie: 3840 x 2160
- Obnovovacia frekvencia: 120 Hz, 144 Hz overclocked
- Variabilná frekvencia: Nvidia G-sync HDR
- Doba odozvy: 4ms GTG
- Jas: typický 300-600 cd/m², HDR 1000 cd/m²
- Kontrast: typický 1000:1, max 50000:1 HDR
- Podsvietenie: FALD, 384 zón
- HDR štandard: HDR10
- Pozorovacie uhly: 178°/178° horizontálny/vertikálny
- Hustota pixelov: 163 ppi
- Farebná hĺbka: 1.07 mld. farieb (8bit + FRC)
- Farebný gamut: sRGB: 150 %, Adobe RGB: 99 %, DCI-P3: 97 %
- Vstupy: 1 × DisplayPort 1.4, 1 × HDMI 2.0
- Audio: 3,5-mm audio jack
- USB Hub: 2 x USB 3.0
- Nastavenie stojanu: náklon: +20°~-5°, do strany: +160°~+160°, pivot: +90°~-90°, výškové nastavenie: 0~120 mm
- VESA uchytenie: 100 x 100
- Spotreba: max 180W HDR
Korekcia: Marián Paulíny